Terug van weggeweest - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Annette Dekker - WaarBenJij.nu Terug van weggeweest - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Annette Dekker - WaarBenJij.nu

Terug van weggeweest

Blijf op de hoogte en volg Annette

11 Februari 2014 | Argentinië, Córdoba

Nou, hèhè, daar is hij dan eindelijk: ons eerste weblog vanuit Argentinië! We zijn gezellig nog wat wezen eten met de oudjes op Schiphol waarna de grote oversteek begon, 14 uur vliegen. Iets wat krapjes voor onze lange benen maar hopelijk de moeite waard, dat zal hieronder deels blijken.

Aangekomen in Buenos Aires hebben we direct een taxi genomen richting het hotel. Het weer was Nederlands te noemen met aardig wat regen en onweer in de lucht, waar we ook het laatste half uur van de vlucht heftig last van hebben gehad. De taxi betalen was meteen de eerste schok voor Annette, want de wisselkoers was nogal omhoog gegaan sinds haar laatste bezoek. Van eerste 6 peso's voor €1, kreeg je er nu 10,5 voor. Dit heeft aardig wat relatie met de inflatie, dus ook de taxi had zijn prijzen aangepast.
We kwamen niet de mooiste kant van de stad binnen wat bij Jacko voor wat kleine flashbacks opriep naar Jakarta. Maar gelukkig was de tweede dag het weer een stuk beter. De stad zag er aanmerkelijk beter uit als er een strak zonnetje op scheen. Doordat deze dag toch wel wat pessimistischer begon qua weer was de zonnebrand op de kamer gelaten. Dit zorgde ervoor dat we tijdens een bus ritje door de stad aardig aan het verbranden waren. Tijdens deze rit veel moois kunnen zien, af en toe afgestapt om gebouwen en parkjes wat nader te bekijken. Ook de derde dag een vergelijkbaar programma gehad met site seeing door de stad. Deze avond een opera voorstelling bijgewoond bij het Teatro de Colon, dit is net grootste (en mooiste) theater van zuid Amerika.
De laatste dag in Buenos Aires zijn we met de trein (meer een gesloopte metro) naar Tigre gegaan. Dit is een stadje dat op een anderhalf uur reizen uit de hoofdstad ligt. Hier gaan veel Argentijnen naartoe om even uit de drukte te zijn. Het ziet er nogal als een koloniaal dorpje uit. We hebben een boottocht gemaakt door de omliggende delta. Hier liggen veel buitenhuisjes in die alleen vanaf het water bereikbaar zijn, Gezien de hoeveelheid gevallen water was dit grotendeels overstroomd. Een mooie civiele uitdaging.

Na Buenos Aires was het dan eindelijk tijd om de familie van Annette te ontmoeten in Cordoba. Om hier te komen hebben we de nachtbus genomen. Zo reis je voor nog geen vier tientjes ruim 10 uur met de bus. Ze zijn uitgerust met heerlijke zacht leren stoelen die je bijna helemaal plat kan gooien. Jammergenoeg had de airco wat kuren, dus we hebben een aardige bezweten rit gehad. Gelukkig werden we door de familie ontvangen en stonden de douches klaar! Opvallend bij aankomst was hoe schoon en opgeknapt de stad is ten opzichte van 3 jaar geleden. Eind van de ochtend hebben wE met de oudste dochters van de familie, Majo (spreek je uit als Mago) en Belu, de auto gepakt en heeft Annette de omgeving laten zien waarin ze een jaar heeft gewoond.
De middag hebben we heerlijk relaxt aan hun zwembad doorgebracht. 's Avonds zijn we met de auto naar hun buitenhuis, la granja, gereden om dit te laten zien. Het was heel mooi in de bergen tussen de bomen gelegen. Als avondmaal waren er zelf gebakte pizza's waarna ook nog veel vriendinnen van Annette langs kwamen.
De tweede dag stond in het teken van nog meer familie bezoeken. Eerst zijn we naar Annette haar eerste gastouders geweest, familie Nirich. Hier heeft Jacko zijn eerste echte asado gehad. Heerlijk (veel!) vlees van een grootte buiten bbq. Heel leuk om te zien waar en met wie Annette haar eerste half jaar heeft doorgebracht. De familie Nirich is erg reislustig binnen noord Argentinië, dus ze hadden veel tips voor onze geplande rondtrip met de auto rond Salta.
Hierna zijn we naar de familie Moretto gegaan. Hun oudste dochter, Flor, heeft vier maanden bij ons in Nederland gewoond. Dit was met een soortgelijke uitwisseling als Annette naar Argentinië is geweest. Gelukkig hadden we een overvolle maag, want het zou een trip van ruim 3 uur worden. In een warm land als Argentinië is een zwembad wel een enorme uitkomst om lekker af te koelen, dus ook hier heerlijk gebruik gemaakt van het zwembad. Het broertje van Flor had heerlijke koekjes gemaakt waar erg van gesmuld werd. Afsluitend zijn we met de auto de bergen in gereden vanuit waar we een werkelijk schitterend uitzicht hadden over het gebied.
Na een gelukkigst voorspoedigere rit terug was het tijd om het nachtleven van Cordoba onveilig te maken, was het niet dat het open lucht feest waar we naartoe zouden gaan was afgelast vanwege de op komst zijnde storm. Dus we zijn uitgeweken naar een van de vele kroegen van de stad. Hier een hele gezellige avond gehad met vrienden en vriendinnen van Annette.
De volgende ochtend hebben we lekker uitgeslapen om bijna meteen bij de asado aan te schuiven. De hele familie was uitgenodigd, dus het was een gezellige boel met ongeveer 30 man. Ook de wijn werd meteen open getrokken. Heerlijk zo op een lege maag. Gelukkig was er eten in overvloed, dus dat was geen probleem. Iedereen kletste heerlijk in het Spaans door elkaar. En voor Jacko, met een paar wijntjes op, ging het ook bijna vloeiend! Vlees was er in overvloed, en alles moest geprobeerd worden. Het was werkelijk waar heerlijk klaargemaakt, nogmaals chapeau voor de kok(s). Het is moeilijk om in tekst te beschrijven hoe gezellig het was, vandaar dat het voor ons ook zo leuk was om er zelf bij te zijn. We konden niet weg gaan zonder ook even bij een van de ooms thuis langs te gaan, wie ook in Nederland is geweest. Ook hier waren 's avonds familie en vrienden uitgenodigd en waren er verrukkelijke hapjes klaargemaakt.

Al met al was het een korte, maar zeeeeeer gezellige tijd in Cordoba waar we het enorm naar ons zin hebben gehad. Op dit moment verblijven we al weer in Salta, maar daarover meer in ons volgende blog....

• 11 Februari 2014 - 02:45

UFOs will nuke: UNSC in NY[NY], Chicago[IL], LA[CA], Houston[TX] and Miami[FL]. Also destroyed by nukes are: Mexico City[Mexico], Bogota[Colombia], Rio de J. and Sao Paulo[Brazil], Santiago[Chile], London and Manchester[UK], Amsterdam and The Hague[NL], Brussels[B], Paris and Lyon[F], Madrid and Seville[ES], Frankfurt/M and Berlin[D], Rome and Milan[I], Athens[Greece], Istanbul and Ankara[Turkey], Moscow and Nizhny Novgorod[Russian Federation], New Delhi and Mumbai[India], Beijing and HK[PRC], Bangkok[Thailand], Tokyo[Japan], Seoul[ROK], Sydney and Melbourne[Australia].

• 11 Februari 2014 - 09:16

Marjon En Eric:

Eindelijk bericht. wij oudjes waren volledig van updates verstoken, want ja, geen facebook dus.
    maar gelukkig hebben we nu wat te lezen op de blog.
    we duiken er weer in, maar blij te horen dat jullie het naar je zin hebben.

succes en tot de volgende update.
    Eric

• 11 Februari 2014 - 10:17

Myrthe, Karin En Jennifer:

Hoi Annette en Jacko,
    Wow, wat een uitgebreid verslag!
    Vooral van het eten, daar krijgen wij honger van!!! (om van de wijn nog maar te zwijgen, hihi!)
    Heel leuk om jullie reis zo te kunnen volgen.
    Geniet er lekker van en we kijken uit naar jullie volgende verslag.
    Groetjes,
    Myrthe, Karin en Jennifer

• 11 Februari 2014 - 14:08

Loes:

Wauw Jacko en Annet! Dit klinkt super! Heel veel plezier nog en tot het volgende bericht!!!

• 11 Februari 2014 - 18:26

Connie:

Hoi Jacko en Annette,
    Erg leuk weer iets van jullie te horen en zo te lezen hebben jullie het goed naar jullie zin
    we hopen dat jullie nog veel mooi plekjes mogen zien, geniet er maar van.

• 13 Februari 2014 - 12:13

Yvonne:

Hoi Jacko en Annette,
    Mooi dat jullie het naar jullie zin hebben. Geniet er maar lekker van. Zorg goed voor elkaar. Kan niet wachten tot de volgende blog.

• 15 Februari 2014 - 12:17

Jos En Tiny:

Hoy wereldreizigers.
    Zo te zien en te lezen hebben jullie het heel goed naar jullie zin, geniet ervan, want leuke dingen duren heel even.
    Maar vergeet onze gouden schaatsers niet, ze doen het zo goed dat jullie daar in Argentinië ook vast wel wat zien of horen , veel plezier verder,