ZUIDREIS - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Annette Dekker - WaarBenJij.nu ZUIDREIS - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Annette Dekker - WaarBenJij.nu

ZUIDREIS

Door: Annette Dekker

Blijf op de hoogte en volg Annette

13 November 2010 | Argentinië, Córdoba

Bij deze de update van de afgelopen tijd. Er is zeer veel gebeurt de afgelopen tijd. Zelfs zoveel dat ik jullie een kort verslag zal geven. Voor liefhebbers heb ik een uitgebreid verslag op de mail staan.

Vrijdag 22 oktober was het dan eindelijk zover. We gaan op reis met alle exchangers van ons district (Córdoba, Catamarca en La Rioja) en een aantal van Mendoza. Dit zijn er in totaal 50 van zo’n 16 nationaliteiten. Het is een reis van 17 dagen waarbij we vanuit Córdoba eerst naar Puerto Madryn gaan, daarna naar El Calafate en via Chile naar el fin del mundo: Ushuaia. Op onze terugweg naar Córdoba zijn we langs Esquel, Bariloche en San Martin de los Andes gegaan. In totaal zo’n 9300 km ver- en onverharde wegen.
Deze reis was zoooo anders dan andere reizen (vakanties) die ik andere keren heb gemaakt. Ten eerste zitten we met 50 jongeren die op dit moment in een ander land wonen met een andere cultuur en dus allemaal veel ervaringen in gemeen hebben. We konden allen dan ook zo goed met elkaar praten over serieuze dingen maar natuurlijk ook onwijs veel lol hebben. We konden elkaar steunen op plekken waar je dat vanuit het thuisland niet kan. Het blijft moeilijk uit te leggen maar we hadden maar hele korte tijd nodig om heeel close te worden.
Ten tweede was het ook onwijs veel reizen met de bus. Ik denk dat we uiteindelijk wel 5 dagen (als het niet meer is) doorgebracht hebben in de bus. In ieder geval 5 hele nachten en die nachten waren dan ook echt niet met veel slaap, maar het viel me nog reuze mee. Helaas was de bus alleen niet zo gebouwd op mensen van mijn lengte. Ik heb dan ook weet ik niet hoeveel keren mn hoofd gestoten aan het dak, de tv etc.. Maar wat doe je als je niet kan slapen in een bus!? : Film kijken, veel heel veel kletsen en je verveling weg eten met koekjes. Dit laatste waren we al snel zat en vonden we toch echt te ongezond dat we massaal fruit in hadden kochten. Stukke beter!
Verder zijn de verschillen in Natuur erg opmerkelijk. Zo hebben we soms uuuren gereden en aan onze linkerkant hadden we dan: Niets. En aan onze rechterkant hebben we: Niets. Droge vlaktes met wat hekjes erin en eens in de zoveel uur hadden we weer een klein dorpje van een paar huizen. Maar als we dan bijvoorbeeld bij een plek aankwamen als el Calafate had je weer mooie besneeuwde bergen en groene bossen (wat mis ik die van NL). En niet te vergeten is de Glacier in el Calafate grandioos. Soms hoorde je het ijs aan de voorkant van de Glacier kraken en we hebben ook een aantal keren wat stukken af zien breken.
Vanuit el Calafate zijn we toen doorgegaan naar Ushuaia. Ushuaia is een het stadje wat het aller zuidelijkste ligt van de hele wereld. Ook wel ‘el fin del mundo’ genoemd (het einde van de wereld). Hier hadden we het echt getroffen met het weer, het schijnt daar namelijk altijd te regenen en wij hadden alleen maar zon!
Een andere mooie plek vond ik Peurto Madryn. Hier zijn we met de boot het water op geweest om walvissen te bekijken. Verder hebben we pinguins en zeehonden gezien.

We mochten in de reis 1 avond echt uit. Dit was in Bariloche. Bariloche is de uitgaans stad van Argentinie. Bijna alle klassen die geslaagd zijn gaan daar voor een week heen om te feesten te feesten en nog meer te feesten. Wij waren hier dus 1 avond en mochten uit naar een club. Erg gezellige avond gehad maar iedereen was aan het eind van de avond zo moe dat we om 4 uur ergens naar het hotel terug gingen. De andere avonden was het vaak gezellig samen kletsen op 1 van de hotel kamers of in 1 van de huisjes (zoals in el Calafate en Esquel).

Met dit alles hebben we ons dus zeker wel vermaakt in die 17 dagen. Het was dan ook niet echt leuk om afscheid te nemen van iedereen. Gelukkig zijn er al genoeg plannen gemaakt voor de komende tijd en niet te vergeten voor de vakantie. Want nog maar 3 weken en dan is het zover: Zomervakantie!! Als jullie allemaal in de kou sinterklaas liedjes aan het zingen zijn hoop ik in Catamarca dezelfde liedjes te zingen maar dan in de hitte. Want dat is 1 van de plannen die we hebben gemaakt in de reis: Sinterklaas gezamelijk vieren. Ik moet alleen nog toestemming vragen van de Rotary, maar ik hoop niet dat het een al te groot probleem zal zijn als ik samen met 1 van de andere meisjes reis.

Maar eerst dus nog 3 weken school. Dit betekend dus veel verveling.. Zeker nu de andere veel toetsen moeten maken en ik naar buiten wordt gestuurd zodat ze niet via mij af kunnen kijken. In die tijd is het veel spaans lezen en muziek luisteren. Ik ben van plan volgende week aan de Harry Potters in het Spaans te beginnen. Kijken of dat een beetje lukt.

Als laatste heb ik nog nieuws over de gastgezinnen. Ik zou met 2 andere meiden van gastgezin wisselen. Dit is er nu nog maar 1. Dus als ik dan na mijn zomervakantie in Villa Giardino met Flor terug ben in Córdoba zal ik wisselen met een meisje uit Denenmarken. Haar gezin bestaat uit vader en moeder met 4 dochters. Als ik het goed begrepen heb: 1 van mijn leeftijd maar die gaat in januari naar België toe en de andere 3 jonger. Ik ben erg benieuwd, ik hoop ze binnenkort een keer een beetje beter te leren kennen.

Niet te vergeten de foto’s staan weer op Picasaweb (http://picasaweb.google.com/Dekker.Annette)

dikke kus en knuffel
Annette

  • 14 November 2010 - 12:03

    Gerard En Connie:

    Nou je hebt weer veel gezien en meegemaakt.Lijkt mij wel leuk met zoveel nationaliteiten.
    Maar dat reizen zou me een beetje te veel van het goede zijn.
    Volgens mij moet je bekaf zijn na zo'n reis.
    Maar nu kan je weer uitrusten en probeer je niet te vervelen want dan duurt de dag wel lang.
    Nog veel plezier.

  • 14 November 2010 - 18:20

    Tiny Van Der Laan:

    wat een prachtige foto's heb je gemaakt,op je zuidreis, wij zijn er echt voor gaan zitten,en er zitten zulke mooie scherpe foto's bij dat je daar zo een van op linnen zou maken echt mooi hoor!
    Wat een leuke groep jongelui, heb jij om je heen,en ze komen ook echt overal vandaan, zo kan je ook veel van alle talen en nationaliteiten opsteken,
    oh, even een complimentje, je ziet er hartstikke goed uit, volgens mij krijg daar niets te kort.
    Verder veel plezier met het evt. sinterklaasfeest wat je van plan was daar te houden, zal wel lukken.
    Tot gauw op je site.
    Groetjes uit een nat nederland (10 gr.)
    Tiny en Jos.

  • 15 November 2010 - 09:11

    Marjon En Eric:

    Hoi Annette,

    we hebben de foto's gezien, ziet er erg mooi uit! EIGENLIJK IETS WAT JE GEZIEN MOET HEBBEN. wel een beetje in de war geraakt tussen walRUSSEN en walVISSEN... dus moeten we de foto's nog een keer kijken. Geniet ervan !

  • 15 November 2010 - 23:43

    Annette Dekker:

    @ Marjon & Eric
    de vertaling naar het Nederlands is walvis maar vele zeiden me dat het walrussen waren. Ik ben zelf ook in de war..
    btw bedankt voor jullie reactie, ik vind het erg leuk om te lezen!

  • 19 November 2010 - 13:13

    Jack:

    Misschien waren het RUSsische VISSEN

  • 20 November 2010 - 14:09

    Tante Yvonne:

    Hoi Annette, gaat het goed daar? Hier schijnt wel de zon maar het is maar 8 graden. Roy, Danny en ik zijn gisteravond naar de nieuwe Harry Potter film geweest. Hij is hartstikke goed, spannend, leuk enz.. Hij komt ook binnenkort uit op dvd.
    Danny heeft op 3 november zijn rijbewijs gehaald.
    En Sinterklaas is ook weer in het land.
    geniet maar lekker en doe je best.
    groetjes, Tante Yvonne + je neven

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annette

Actief sinds 27 Maart 2010
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 29312

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 03 Maart 2014

Argentinië-Brazilië

19 Augustus 2010 - 15 Juli 2011

jaaruitwisseling naar Argentinië

Landen bezocht: