EN CASTELLANO - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Annette Dekker - WaarBenJij.nu EN CASTELLANO - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Annette Dekker - WaarBenJij.nu

EN CASTELLANO

Door: Annette Dekker

Blijf op de hoogte en volg Annette

14 September 2010 | Argentinië, Córdoba

Weer een week na mn laatste weblog dus wordt het weer eens tijd voor een nieuwe!
Afgelopen week heb ik door de weeks niet veel bijzonders gedaan.. 3 ochtende Spaanse cursus gehad. Wel ben ik dinsdag naar Gym geweest (dat is ’s ochtends en andere weken had ik dan cursus). Ik had me er toch wel een beetje op verheugd (al werd me gezegd dat niet te veel te doen), dit (dacht ik) zou namelijk een gezonde manier zijn van elkaar beter te leren kennen en plezier hebben. Naja beter leren kennen klopt! Je begint namelijk met een uurtje kletsen, dan wordt je allen bij elkaar geroepen om een potje softbal te spelen dus ik dacht nu komt het.. maar nee, meiden apart dus veel misslaan en veel wisselen en na uiteindelijk wel 1x geslagen te hebben stopte we alweer omdat veel meiden ‘moe’ waren en dus vervolgde we ons theekransje weer. Toen ik dit smiddags aan mn moeder vertelde, zei ze me dat het bij Tani in de klas nog veel erger is. Daar is het letterlijk een matékransje (mate is een bittere thee, even wennen maar met suiker is het wel oke). Daar gaat iedereen namelijk aan het begin van de les in een kring zitten, mate erbij, koekjes erbij en zo gaat dat de hele ochtend totdat de les weer voorbij is en iedereen weer terug gaat met het busje naar school.

Vrijdag was het lerarendag, dus alle klassen moesten een toneelstuk voorbereiden. En bij 5b (mijn klas) werd dat de come back van ET (ja ja onze groene alien). Ik begreep niet heel veel van het verhaal maar als ik het publiek zo hoorde was het erg grappig. Ook ik kreeg de eer om mee te doen en wel (lees goed) in de eind dans. Ik werd zo ongeveer het toneel opgeduwd enja wat doe je als je het dansje vergeet: de rest kopieren en improviseren (volgens toeschouwers zag het er nog best aardig uit).
Andere toneelstukken gingen vaak over sprookjes. Zo was Tani Cruella de Vil. (foto’s komen op http://picasaweb.google.com/Dekker.Annette) Na alle toneelstukken zijn we met een deel van de klas richting de McDonalds vertrokken om daar te eten (voor mij voor het eerst in ruim een jaar). Daarna nog naar een vriendin geweest en kaartjes gekocht voor het feest van zaterdag. Een erg gezellige dag!

Zaterdagochtend met papa, mama en Jacko geskyped, ook dit keer weer erg gezellig! Maar ik moest al snel weer weg want we vertrokken met de hele fam naar San Nicolas om daar in het weekendhuis (in aanbouw) Asado te gaan eten samen met een deel van de familie en nog wat vrienden. Hier nog een soort Jeu de boule gespeeld (ik werd 2e met 1 punt verschil) en mn neefjes zijn nog weze paardrijden. ’s Avonds gingen we naar voyvoyvoy (een feest van de rugby club) maar eerst gingen we nog wat drinken bij Lu (klasgenootje) (ik heb me netjes aan mn dont’s gehouden!!) En daarna door naar Voyvoyvoy. Het feest was kwa soort muziek wel beter alleen een beetje jammer dat ze 10x hetzelfde liedje draaide en het soms doodstil was.. uiteindelijk lagen we weer haf 7 in ons bedje en mochten we er de volgende ochend weer om ± half 12 ons bedje uit. Eigenlijk had ik zondag afgesproken met Heleen (maar dat ging niet door) aangezien mijn moeder wat anders voor me had gepland. We gingen namelijk weer naar Pilar om daar in locale sportclub te gaan lunchen. De (basketbal)club bestond namelijk 81 jaar en wou graag geld inzamelen. Er was dan ook een bingo (wij wonnen een lunch voor 2). Verder hebben we erg lekker gegeten (empanada’s, ravioles, ijs en taart) en ontzettend veel gelachen, maar ’s avonds wel bek af en lekker op tijd ons bedje in gedoken.
Maar er was dus geen tijd meer om met Heleen af te spreken, gelukkig hebben we een ontzettend leuk alternatief bedacht. Volgend weekend hebben we namelijk het Orientation Weekend van Rotary met alle exchangers uit de buurt. Dit weekend is in Carlos Paz en Heleen woont in Carlos Paz dus ga ik daar vrijdag al heen en blijf daar slapen om dan zaterdag gezamelijk naar het orientation weekend te gaan:D. Heb er echt super veel zin in (nog maar 3 daagjes!!!)

Gisteren weer naar Spaanse les en School geweest. Op school waren er 2 sprekers die ons vertelde over ander landen. Ze vertelde van allerlei grappige verhalen waardoor de hele groep in een deuk lag van het lachen (ik begreep er niet veel van maar het was wel grappig om te zien). Verder hoop ik wel dat ik snel mijn vakkenpakket mag gaan kiezen want er zijn te veel vakken waar ik gewoon helemaal niets kan doen aangezien ik het niet versta.
Vandaag heb ik uit kunnen slapen aangezien ik ook deze week maar 3x spaans heb. Was wel lekker om weer wat slaap in te halen. Daarna naar school, aangezien ik weer niets begreep van de lessen heb ik mn spaanse woordjes geleerd en huiswerk gemaakt. Als laatste les had ik Human Resources, eindelijk een les waar ik wel wat van begreep aangezien de leraar heel langzaam en duidelijk sprak (hij wou dat ik het ook begreep en dat lukte dus). Dit was mn eerste keer dit vak en ik moet zeggen lijkt me interessant dus deze komt ook op mn lijstje van vakken die ik wil kiezen. Verder vroeg hij me nog of ik binnenkort een presentatie wil geven (in het Spaans) over Nederland en dan niet alleen over mij maar ook veel over verschillen en politiek, dus ik heb hem beloofd mn best te doen en gelukkig bood Gre aan te helpen met vertalen!!
Al moet ik zeggen dat ik me steeds beter kan redden met Spaans. Wel praat ik met Tani en Gre nog vooral engels maar als mn vader thuis is en het hoord wordt er door het hele huis geschreeuwd: EN CASTELLANO!! Dus dan gaan we of over in het Spaans of beginnen te fluisteren haha.

Ook heb ik zoals (hopelijk) vele zaterdagavond (voor jullie nacht) de hochey wk finale Argentinië-Nederland gezien. Daar zat ik dan als Nederlander tussen de Argentijnen.. Uit volle borst heb ik het wilhelmus meegezongen (kreeg er kippenvel van, wist niet dat ik NL zo zou missen) zo begon ik de wedstrijd dus hoopvol, (al had ik al wel een vermoede dat we zouden verliezen) en ja toen verloren we ook nog eens met 3-1.. Mijn familie was gelukkig niet al te hard voor me. Ik heb mn taalgebruik tijdens de wedstrijd netjes gehouden al heb ik iedereen wel gezegd dat ze geen vertaling van me zouden ontvangen:P
Die avond met uitgaan durfde ik nauwelijks meer te zeggen dat ik uit Nederland kwam want steeds als ik het zei werd ik uitgelachen.. Viel me toch een beetje tegen van die Argentijnen, maar ik ben en blijf trots op mijn kikkerlandje!!!

En dan nu nog een vraagje aan alle lezers, er is mij namelijk verweten dat ik nog steeds net gekookt heb terwijl ik hier al bijna een maand ben. Dus nu moet ik voordat de maand echt voorbij is (20 september) een keer hollands gekookt hebben. En nu is mijn vraag: Wat is een makkelijk en lekker Hollands gerecht? Waarvan ik de ingredienten ook hier kan krijgen!! Alvast hartellijk dank:D

Heel veel liefs Annette

  • 15 September 2010 - 01:23

    Flor:

    stampot met zuurkool... de worst en zuurkool(klaar in een blikje) kan je bij de Carrefour kopen..

    el castellano va a ser cada vez más fácil... relajate!

    ga je vrijdag of zaterdag naar Carloz Paz?

    Ik denk ik ga naar Giardino maar ik ben nog niet zeker..

    Un besazo!


  • 15 September 2010 - 07:35

    Brigitte:

    Hoi Annette.
    Leuk weer wat van je te horen.
    We kijken echt iedere keer uit naar je verslag.
    Ook Sjaak en Niek vragen vaak of er alweer nieuws van je is.
    Hier alles goed,alleen veel regen.
    Liefs van ons allemaal

  • 15 September 2010 - 11:39

    Mirjam:

    Ha lieve Annette,

    Petje af hoe jij het allemaal doet in Argentinië!
    Je zal zien dat je met de kerst het Spaans aardig onder de knie hebt.
    Geniet lekker komend weekend van je uitstapje!Heel veel liefs Mirjam

  • 15 September 2010 - 11:53

    Petra:

    Hoi Annette,
    Leuk om je reisverslagen te lezen.Stampot met zuurkool klinkt wel goed.Geniet van alles wat je doet en ziet.
    Groetjes van ons allen.

  • 15 September 2010 - 14:30

    Coby:

    Wat dacht je van pannenkoeken: 100 g bloem, 3 eieren, 1/2 l melk, 2 g zout?
    Ik kan je ook het recept van de erwtensoep sturen, maar weet niet of er wel spliterwten/prei/wortelen/knolselderij/uien in Argentinie zijn. Een Masterclass Dutch Cooking behoort ook tot de mogelijkheden, maar dan pas in februari.
    Liefs en doe rustig aan!
    Coby

  • 15 September 2010 - 15:11

    Carolien Graumans:

    Hoi Annette,
    Bedankt voor je zonnige reisverslagen! Erg leuk om te lezen in dit kletsnatte Holland. Geniet er maar lekker van maar volgens mij lukt dat prima!
    Groetjes R.C.K.M.

  • 15 September 2010 - 17:55

    Eric En Marjon:

    ha Annette,

    Leuk je verslag weer!! En je hebt het nog steeds super zo te lezen. Voor ons gevoel ben je al maanden weg, het klinkt allemaal zo vertrouwd. En dat eten daar/ en veel ander lekkers, gaat het nog goed met je slanke lijn?
    Het idee van je moeder pannekoeken is wel leuk om te doen. Maak je zoete en hartige varianten!! Super........
    Blijf genieten, liefs Eric en Marjon

  • 17 September 2010 - 18:46

    Annette:

    Lieve iedereen,
    Ik heb mn deadline gehaald. Gisteren heb ik namelijk heerlijke hollandse pot gekookt!
    Mn familie vond het goed smaken (GELUKKIG, was namelijk niet helemaal zeker van mn eigen kookkunsten) en zelf vond ik het ook erg lekker weer hollands te eten!!
    Foto's staat op picasaweb!
    Na het weekend komt er een verslag van aankomend weekend - heb er ontzettend veel zin in!
    Liefs Annette

  • 17 September 2010 - 19:53

    Leoni Oude Nijhuis:

    Veel plezier dit weekend samen...........

  • 19 September 2010 - 13:43

    Loes:

    Hee Annette, ik en me moeder dachten aan hutspot je hebt worelen en uien nodig, dat zal daar ook vast verkrijgbaar zijn ohja en aardappelen natuurlijk;)
    Leuk om al je blogs te lezen want zo te horen heb je het erg naar je zin! Veel plezier en geniet ervan!

    Liefs

  • 20 September 2010 - 18:00

    Quickies:

    Hi Annette, leuk je verhalen te lezen en te zien dat je het naar je zin hebt en de Spaanse zo snel leert.

    Veel plezier met deze prachtige ervaringen.

    Groeten,

    Csilla, Luna, Renata en Richard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annette

Actief sinds 27 Maart 2010
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 29312

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 03 Maart 2014

Argentinië-Brazilië

19 Augustus 2010 - 15 Juli 2011

jaaruitwisseling naar Argentinië

Landen bezocht: