Orientation weekend - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Annette Dekker - WaarBenJij.nu Orientation weekend - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Annette Dekker - WaarBenJij.nu

Orientation weekend

Door: Annette Dekker

Blijf op de hoogte en volg Annette

21 September 2010 | Argentinië, Córdoba

Daar ben ik dan weer, en ook nu zijn we weer een week verder, de tijd vliegt echt. Ik ben nu al een maand in dit prachtige land, maar nog steeds lijkt het soms meer op een droom dan echt werkelijkheid. Zeker na afgelopen weekend, wat een TOP weekend. Maar later meer over daarover.

Afgelopen woensdag had ik een kwartiertje langer Spaanse les aangezien ik een van de andere keren een halfuur eerder was gestopt vanwege school. Het was raar maar 2 uur en een kwartier les voelde veel langer aan dan 2 uur les.. Aangezien ik te snel met het boek ga praten we veel over cultuur, gewoontes en verschillen van Argentinië en Nederland (in het Spaans). Soms helpt ze me wat met wat engelse vertalingen. Dit maakte het voor mij makkelijker om ’s avonds een gesprek met Nicolas en Edith te voeren over Nederland. Dit was een erg interessant gesprek waarbij beelden wat meer in woorden zijn vertaald en het is ook erg interessant hoe zij tegen Nederland/Europa aankijken.
Ook op school voer ik steeds meer gesprekken met klasgenootjes en zo blijf ik toch elke keer leren over Argentinië en de Argentijnen.
Een van de vragen die bijvoorbeeld mijn spaanse lerares had, is hoe wij het doen met al het elektrisch afval en met gebruikte kleren en meubulair. En met mijn ouders ook veel gepraat over het verschil tussen arm en rijk.

Op school verveel ik me vooral veel, Het onder tekenen van mijn aantekeningenboek is dan ook een hobby van me geworden. Ook thuis begin ik me helaas steeds vaker te vervelen, vandaar dat ik op zoek ben naar een sport. Ik ga zelf het liefst op een teamsport (om zo meer jongeren te leren kennen), Ik zit nu te denken aan hockey of volleybal. Alleen heb ik geen idee waar ik dat hier in de buurt kan doen. Deze week ga ik met mijn moeder opzoek, ik heb namelijk ander halve week vrij aangezien mijn klas naar Patagonië is. Misschien ga ik met Tani mee maar dan zal ik eerst mn spaanse lessen moeten verplaatsen aangezien Tani ’s ochtends school heeft. Eigenlijk hoop ik wel dat ik naar school kan (ondanks dat ik me daar verveel) maar datzelfde doe ik thuis, aangezien mn ouders overdag werken. En op school heb ik tenminste nog mensen om gezellig mee te kletsen.

Maar nu meer over mijn TOP weekend. Die begon vrijdag, we hadden een soort sportdag waarbij we verwacht werden een potje volleybal en voetbal tegen klas 5a (wij zijn 5b) te spelen. Volleybal hebben we verloren met 4-3 en voetbal hebben we uiteindelijk niet meer gespeeld aangezien de andere meiden geen zin hadden. Dus uiteindelijk ruim 3 uur gekletst. Thuis al mn spullen gepakt voor het weekend. Om 6 uur vertrok ik naar Patio Olmos waar ik met Heleen (een ander Nederlandse uitwisselings studente) had afgesproken. Zij was met 2 vrienden en met zn 4en zijn we uiteindelijk wezen poolen. Heleen zit al wat langer in Argentinië en bij haar op school en thuis wordt geen engels gesproken, dit was dan ook wel te merken aan haar spaans, waar ik nog vaak de ehh ehh heb praat zij al heerlijk door. Rond half 10 kwamen we uiteindelijk in Carlos Paz aan, ondanks dat het donker was vond ik het al een heel leuk stadje. Heleen haar familie is echt top! Super aardig en sociaal en lang haha ik mocht voor het eerst op mn tegen gaan staan om iemand een zoen te geven. Ze praten de hele tijd en maken grapjes, een fragment uit een film van 5 minuten wordt bijvoorbeeld verteld in 10 minuten. Erg gezellig gegeten (pizza) maar we waren wel te laat thuis om onze tango lessen te volgen. Vooral veel gekletst en nog een film gekeken. Uiteindelijk was het 3 uur dat we gingen slapen.
De wekker ging weer om half 9 en we moesten ons haasten aangezien we de bus moesten halen. We hadden met z’n 8en een bus die wij meestal gebruiken voor schoolreisjes. Wel was het al erg leuk om in de bus sommige andere exchangers te ontmoeten, zo zaten we samen met een meisje uit de USA, uit Noorwegen, uit Nieuwzeeland en nog een ander meisje. Verder nog 3 Argentijnse jongens (pre-bounds), 1 van de jongens gaat straks voor 3 maanden naar Nederland (Apeldoorn).

Aangekomen bij het hotel werden we in kamers verdeeld, ik zat met 2 argentijnse meisjes, super aardig en gezellig en later ook nog een frans pratend belgisch meisje. Later, aangezien de groep van Catamarca laat aan kwam en die mensen dus bij andere op de kamer geplaatst werden, geen probleem natuurlijk! De kamers waren erg netjes met tv en een lekkere douche en ook super lekkere bedden!
Na wat gekletst te hebben in de kamer gingen we eten (ravioles en fruit toe), tijdens het eten veel mensen leren kennen. De groep bestaat uit 4 Nederlanders, 3 Belgen, 1 Franse jongen, 1 meisje uit Italië, 4 Duitsers, 3 Denen, 1 noors meisje, 2 Hongaarse, 2 Oostenrijkse, 1 meisje uit Zwitserland, 2 Nieuw Zeelanders, 1 Australiaanse, 1 Braziliaan, 2 Canadese en 6 Amerikanen. Wat grappig is, is dat 1 van de Amerikanen tot haar 8e in Nederland heeft gewoond (Friesland) ze spreekt dan ook prima nederlands en je kan goed horen dat ze in Friesland heeft gewoont!
Na het eten kregen we de regels (weer) uitgelegd (no drinking, driving, drugs etc) en moesten we een formulier invullen waarop stond dat we ons aan de regels gingen houden en anders het land uit gezet werden, hierna weer wat gegeten en gedronken.
Toen was het tijd voor de uitleg en planning voor de Reis naar het Zuiden (Patagonië). We vertrekken 22 Oktober en naja de reis lijkt me echt helemaal geweldig, wel heb ik gehoord dat we snel moeten zijn want er zijn maar 45 plaatsen en er zijn mensen uit andere gedeeltes zoals Mendoza die mee mogen/willen en dan zijn we met meer dan 45!
Hierna moesten we onszelf nog voorstellen in het Spaans en vertellen of naar club meetings zijn geweest etc etc. Verder in de tussentijd heel veel gekletst en kaartjes uitgedeeld. ’s Avonds aten we kip en hadden we toe ijs maar dat heb ik maar niet genomen aangezien ik me niet zo lekker voelde! Later hadden we de bonte avond of de avond van de talenten, erg veel leuke dingen werden er gedaan, vooral de Argentijnen waren erg creatief. Maar de Canadese waren ook erg grappig met ‘Go Canada’ en de Braziliaan met een meisje uit de USA danste de tango! Na afloop lekker feesten maar ik ging half 3 naar bed aangezien ik echt niet meer kon. Maar om kwart voor 3 werd de muziek ook uitgedaan dus ging iedereen in mijn kamer slapen en sommige andere gingen nog kletsen, maar volgende ochtend was weer vroeg.
Snel een douche genomen en daarna ontbeten. Lekker met verse jus. Na het eten naar buiten om daar spelletjes te doen met de Roter act, erg grappig maar vele (zoals ik) waren te moe om echt gek te doen. Later nog wat moeten vertellen over ons land. Dat duurde allemaal erg lang (om alle landen bij langs te gaan) en aan het einde wilde we echt te graag naar binnen (buiten was het warm) en wat drinken en eten!! Dat deden we dan ook: Asasdo, maar ik moet zeggen dat ik wel eens lekkere heb gehad. Ik had sowieso niet zoveel honger dus gewoon veel gedronken.
Na het eten was het tijd voor foto’s met vlaggen en blazers, dus tijdens het eten werden de laatste speldjes nog snel even uitgedeeld. Leuke foto’s hoop dat ik ze snel allemaal online kan zetten maar vele komen waarschijnlijk op facebook te staan aangezien iedereen foto’s maakte.
Terug gingen we met de bus via Carlos Paz naar Córdoba dit duurde ruim 2,5 uur maar weet niet waarom maar hier maak je je daar inderdaad echt niet zo druk om! Ik heb even mn ogen dicht gedaan en gerust, vanuit Córdoba hebben Tani en ik een Taxi genomen naar huis. Lekker om thuis te zijn, maar hoop toch ook weer snel samen te zijn met de andere exchangers!

Het hele weekend was ik al niet zo lekker, vandaar dat ik gisteren naar de dokter ben geweest. Niets aan de hand (wat ik al dacht maar mijn moeder hier was erg bezorgd en wou gewoon voor de zekerheid even gaan). Waarschijnlijk zijn het mn luchtwegen, dus daarvoor heb ik pilletjes gekregen. Verder moet ik meer proberen te eten en rust nemen (voor mn hoofdpijn). Gisterenavond lukt het meer eten niet en vanochtend ook niet maar later vandaag wel.
Eerst stond er op de planning om gisteren naar Carlos paz te gaan met Tani om het begin van de lente te vieren en dan zouden we in het huis van een klasgenootje blijven slapen. Maar aangezien ik niet zo lekker was ben ik niet gegaan en ben ik op tijd gaan slapen om vandaag overdag dan toch nog even te gaan. Nicolas moest namelijk voor werk naar Carlos Paz dus kon ik meerijden. Veel gepraat dus was erg gezellig. Eerst naar dat huis gegaan waar iedereen (ruim 20 man) brak buiten zat. Toch was het wel gezellig, daarna in het centrum pizza gegeten en wat rond gelopen. Later met zn 4en (de rest had geen zin) naar het park geweest waar de muziek was. Lekker gezeten en gekletst maar vooral niet te druk gedaan. Maar we gingen toch al snel weer (5 uur) met de bus naar het huis. Heleen uiteindelijk niet meer gezien, maar gelukkig wonen we dichtbij dus gaan we zekere nog meerdere malen afspreken! Ook Flor niet gezien, die was ‘thuis’ (in córdoba) gebleven, maar waarschijnlijk gaan wij deze week wat afspreken aangezien mijn klas er toch niet is en ik niet naar school hoef. Wel mijn kamergenootje van afgelopen weekend gezien, erg leuk maar ze moest al weer snel weg.
vanavond nog wat gedronken met Tani’s klasgenootjes en daarna naar huis gegaan met de bus. En nu lekker op tijd naar bedje toe.

Welterusten en tot snel!
Liefs<3

  • 22 September 2010 - 05:46

    Flor:

    jeetje :S wat doe je veel in een week...
    leuk dat je de rest hebt geontmoet (bestaat die woord?haha)...no sé decir eso en holandés..
    zaterdag gaan we met de ex-exchangers uit (santi is jarig, die een die naar keulen is geweest).. waarshijnlijk gaan we naar living-four(ligt in jouw buurt van de chateaux, dus in jouw buurt denk ik)..ik laat je weten binnenkort beter...
    22 oktober naar patagonië al? gaaf :)ik ben nog nooit naar die kant van mn land geweest :$ ben beniuwd om jouw verhaal te horen dan...
    donderdag doen we wat samen, te parece?? nou..lange bericht voor hyves :p nos vemos prontoo.. un muy dikke kus! :)

  • 22 September 2010 - 05:58

    Flor:

    mijn nederlands sucks :S veel te veel werk om ook in het nlds te denken...
    nou, ik heb wat vergeten om te zeggen.. vrijdag heb ik nederlandse les bij de FACULTAD DE LENGUAS (dichtbij Patio Olmos).. onze ¨docent¨ is net (na 2 maanden) terug gekomen(uit Nl) dus als je vind het leuk om met iemand ECHT nederlands te praten sms me :)ya no molesto más :P

  • 22 September 2010 - 06:31

    Jack:

    Flor,
    jouw Nederlands is altijd nog 100000 maal beter als mijn Spaans :-))

  • 22 September 2010 - 07:17

    Eric K:

    helaas ben ik het weer met jack eens :-)
    NL praten lukt vaak nog wel, maar Flor SCHRIJFT zelf NL! TOP !
    Annette, goed streef punt voor jou over 11 maanden: vloeiend spaas in woord en geschrift..... ik ben blij dat je niet alleen spaanse les hebt maar ook de nodige vertier en cultuur-spotting ! GA ZO DOOR !

  • 22 September 2010 - 15:18

    Leonne:

    Wow jij hebt al super veel gedaan zeg! Klinkt allemaal echt super leuk en super gezellig dat je met Heleen had afgesproken! Nog heel veel plezier daar en succes met je spaanse lessen! X

  • 22 September 2010 - 18:40

    Heleen Oude Nijhuis:

    LEUK LEUK!

    jou verhaaltje ga ik nu plaatsen, maar dan moet je die even sturen haha

  • 23 September 2010 - 17:18

    Mirjam:

    Hoi lieve Annette,

    Het weekend met alle exchangers heeft je goed gedaan!Leuk de foto's met al die verschillende nationaliteiten. Goed blijven eten hoor!
    Dikke kus en groetjes aan je familie.

  • 25 September 2010 - 15:40

    Daan:

    Hopelijk ben je alweer beter, maar de dokter zei dat je meer moest eten? dat zou voor mij geen probleem zijn haha!
    Ik ben het met Eric eens, dat zou ik ook wel graag willen zien!:D
    hier gaat alles nog steeds goed, heb al de eerste toetsen gehad, hoewel mijn idioom toch niet echt super ging (600 worden).
    vanavond gaan Jasper en ik naar Mooi Wark toe in Ens, dus word een leuk avondje feetsen!
    kijk uit naar je volgende verhaal! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annette

Actief sinds 27 Maart 2010
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 29312

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 03 Maart 2014

Argentinië-Brazilië

19 Augustus 2010 - 15 Juli 2011

jaaruitwisseling naar Argentinië

Landen bezocht: