Doma & Folclore - Reisverslag uit Villa Giardino, Argentinië van Annette Dekker - WaarBenJij.nu Doma & Folclore - Reisverslag uit Villa Giardino, Argentinië van Annette Dekker - WaarBenJij.nu

Doma & Folclore

Door: Annette Dekker

Blijf op de hoogte en volg Annette

16 Januari 2011 | Argentinië, Villa Giardino

Daar ben ik dan weer. Kerst en oud en nieuw achter de rug, januari is begonnen en zo ook de goede .... voor het nieuwe jaar. Mijn plan is om gezond aan te doen en geen 10 kilo aan te komen in mijn tijd in Argentinie, zoals bij vele wel gebeurt.
Kerstavond heb ik zoals gepland met de familie Nirich (de familie uit Cordoba) gevierd in Pilar, waar de rest van de familie woont. Overdag taai-taai en kerstkoekjes gebakken en aan het begin van de avond naar Pilar vertrokken. Daar een uitgebreid avondmaal gegeten met de familie. Op het menu stond lam, kip, vele verschillende soorten salades en groenten. Na ons goed vol gegeten te hebben met dit alles lekker was er als dessert een hele boel zoetigheid (van koekjes tot zuurtjes tot chocolade) en heerlijke fruitsalades waarmee we de gaatjes hebben kunnen stoppen. Om 12 uur werd de champagne uit de kast gehaald en werd Kerst met vuurwerk en cadeautjes gevierd. Ik heb van mijn ouders hier een mate, pins en een jurk gekregen en van mijn oma sieraden. Echt heel lief van ze! Uiteindelijk werd ertot een uur of 2 nagetafeld en daarna gingen alle oudjes naar bed en de jongelui uit. Zo zijn wij (Tani, Gre en ik) weer terug gegaan naar Córdoba om daar naar een feest in de open lucht te gaan. Hier hadden we wat afgesproken met vriendinnen en op het laatste moment ook nog met 2 exchangers uit Jesus Maria (over hun later meer). Onwijs gezellige avond gehad, ondanks dat er te weinig mensen waren voor de grote ruimte. De hele nacht gedanst tot de zon op kwam en we het toch wel een keer tijd vonden om naar huis te gaan. Om een uur of 7 a 8 lag ik in mijn bedje maar was natuurlijk klaar wakker. Alvast maar ontbeten en daarna gaan slapen. Ik werd om 2 uur wakker gemaakt om te eten. Na het eten meteen over gegaan in de siesta en ik werd uiteindelijk om 6/7 uur wakker. Mn zusjes hebben nog een uur langer geslapen. Zelfs Gre die niet was op komen dagen bij het middag eten.
Voor Nederland 2e kerstdag hebben we een Asado gegeten met de Oma van de andere kant van de familie, erg gezellig maar dit was helaas wel mijn laatste dagje (zover) in cordoba. Want aan het begin van de avond vertrok ik naar Villa Giardino.

Daar een rustige week gehad, alleen zonder internet (vandaar dat ik geen contact heb gehad met Nederland) dus zo werd het wel heeel rustig. ’s Ochtends sliep ik vaak, na de lunch hield iedereen siesta en hield ik me rustig voor de tv (zonder geluid want anders maak ik iedereen wakker) en vanaf een uur of 5/6 helpen in het winkeltje wat ze hebben.
Nieuwjaar verliep redelijk rustig, met de familie gegeten en om 12 uur werd er afgeteld en vuurwerk was er niet veel hier in villa Giardino want dit is maar een dorp. Weer uit geweest, dit keer met Emi, een dochter van een vriendin van mijn moeder. Zij woont in La Falda (een stadje verderop) en daar zijn we dus ook uitegeweest. Ondanks dat ik eigenlijk niemand kende hebben we een hele gezellige avond gehad en heb ik eindelijk een beetje cuarteto leren dansen haha.

Later nog een keer afgesproken met dezelfde vriendengroep van oud en nieuw. Gezellig gepraat en pizza laten brengen en snachts bij Emi in la Falda blijven slapen.

Vorige week woensdag was het afscheidsfeestje van Lucy (meisje uit Nieuw Zeeland) voor wie het jaar er nu opzat. Met een groep exchangers en klasgenootjes zijn we naar een rivier geweest (Cuesta Blanca, waar ik eerder al een keer was geweest toen het koud was). We hadden mazzel met het weer want sinds oud en nieuw had ik niet veel zon meer gezien. ’s Avonds een wandeling door Carlos Paz gemaakt en toen doorvertrokken naar Jesus Maria met Sytske (USA/NL) en Madeleine (franse gedeelte van Belgie).
In Jesus Maria is jaarllijks namelijk een groots festival: Doma & Folclore. Hier komen mensen vanuit het hele land op af aangezien het zeer tipisch Argentijns is. Maar wat is het nou eigenlijk voor Festival.. Daarvoor moet je eerst weten wat Doma en Folclore inhouden. Doma is een sport om zo lang mogelijk op een paard te blijven zitten. En Folclore is de Argentijnse volksmuziek. De hele stad draait deze 10 dagen dan ook alleen maar om dit festival en is er veel te doen in en buiten het stadion. In het stadion heb je smiddags en savonds Doma en Folclore en daarbuiten heb je de hele dag en nacht door markt (kiosco’s) met vanalles: eten, drinken, kleding, typische argentijnse spullejes etc etc. Op deze markt is alles lekker goedkoop en dat maakt het nog leuker om daar lekker te gaan shoppen.
Het festival begon vrijdags maar ik was er donderdags al, maar ook toen al was er een pre-party. Want wat is een Festival zonder uitgaansgelegenheden. Donderdags uitgeweest en ik kon alle dagen gelukkig blijven slapen bij Sytske en Madeleine (die samen bij 1 familie wonen) dus die ben ik erg dankbaar! Vrijdags begon het Festival dus echt en zijn we weer uitgeweest. Overdag besteede we vooral rondom de kiosco’s. Zaterdags waren we te moe om echt uit te gaan maar ondanks dat toch tot 2 uur in het centrum geweest en aangezien ik bij Sytske op de kamer sliep tot een uur of 4 blijven praten (en eten haha ik begin het jaar goed). Het is namelijk erg moeilijk je aan het gezonde eten te houden als je zoveel lekker ziet wat dan ook nog eens typisch argentijns is of gewoon te lekker is om te laten staan..
Zondags weer uitgeweest en Maandagavond uiteindelijk het staduim ingeweest. Hier heb ik de Doma kunnen zien. Best wel een spektakel maar ik had het te doen met die arme paarden. Zeker als ze vallen. Afgelopen jaar is een paard achterover gevallen waardoor de gaucho die erop zat is overleden aangezien hij het paard opzich kreeg. Niet zo’n heel lekker verhaal maar gelukkig was dit een uitzondering het was namelijk de eerste keer in de geschiedenis van het festival dat er iemand overleed.

Ook ben ik nog een dag met Sytske en Madeleine naar een Argentijnse boerderij geweest. De eigenaar was er niet om ons te vertellen over zijn bedrijf. Alsnog een rondje gedaan en kunnen zien dat hij niet alleen melkkoeien had maar ook een zeer grote hoeveelheid soja en tarwe. Later werd me verteld dat veel boeren hier in Argentinië goed verdienen aan de sojahandel en dat daarom niet iedereen even positief praat over de boeren.

Daarna nog 1 nachtje (met uitgaan) in Cordoba doorgebracht bij de familie Nirich en daarna weer teruggekomen in Villa Giardino. Er is nu voor een weekje een nichtje van de familie hier, best gezellig en met haar ben ik ook wezen shoppen in La Falda.

Nogmaals het beste voor 2011 gewenst en tot over 6 maandjes!

Besos Annette

p.s. ik wou alvast even een reactie geven op wat mijn aller liefste broer heeft gereageerd hieronder:
Het zijn nou eenmaal vakanties en vakanties zijn er om te vieren en te relaxen!
Van de Dakar Rally heb ik inderdaad nog niet verteld. Deze kwam namelijk 2x langs Cordoba. 1e keer heb ik alleen de autos voorbij zien komen maar alsnog wel onwijs leuk om te zien en het leukste was nog dat ik even met Tim Coronel heb gepraat (1min, maar oke) en hem succes heb kunnen wensen. De 2e keer dat Dakar langs kwam werd ik helaas teleur gesteld aangezien het volgens mijn moeder te gevaarlijk was alleen erheen te gaan..
Bij mijn volgende weblog zal ik kijken of ik de verbeteringen toe kan passen!
Als iemand anders nog vragen heeft ofzo zet ze dan hieronder :) En je kan me ook altijd een mailtje sturen (en dan niet nu allemaal een mailtje sturen :P) je heb nl geen garantie dat ik ze allemaal even snel zal kunnen beantwoorden;)

  • 17 Januari 2011 - 12:52

    Eric En Marjon:

    Hallo Annette..........
    Als eerste de allerbeste wensen voor 2011!!!!!!
    Dat het eerste half jaar maar bijzonder en speciaal mag blijven.
    Was het vreemd om oud en nieuw in de warmte te vieren??

    We hebben wel weer gelezen dat het stappen/uitgaan nog niet verveeld. Leuk dat je zo geniet..................

    We wachten weer op nieuwe verhalen. Jij weer succes met de spaanse lessen en school.

    We waren laatst nog even in Dronten bij je ouders, er was wel een lege plek in huis!!!!

    Liefs Eric en Marjon

  • 17 Januari 2011 - 17:48

    Jacko:

    Hé Zussie,
    Eindelijk weer is een berichtje van de andere kant van de plas. De vorige was namelijk al weer van een maand terug.
    Even de feiten met je doornemen, jouw bericht bevat:
    10x iets wat te maken heeft met uitgaan of een relatie daarmee heeft
    2x over een typisch Argentijnse ervaring die je hier niet kan beleven (en ik mis de DAKAR-RALLY!!!)
    0x over iets wat je geleerd hebt
    Dusss ...... (om positief te blijven) genoeg mogelijkheden tot verbetering.
    Eneh, niet tot over 6 maanden, maar tot over enkele (minder dan 4) weken in je nieuwe berichtje waarin je wat aan bovenstaande punten hebt gedaan.

    Je Broer

  • 17 Januari 2011 - 19:54

    Mirjam:

    Heeee lieve Annette,

    Leuk weer iets van je te horen. Geen bericht goed bericht hoor. Laat die broer van je maar zeuren. In Enschede valt waarschijnlijk niets te beleven ( ha,ha)
    Hoop je snel weer eens op skype te zien!
    Geniet!

    Dikke kus,
    Mirjam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annette

Actief sinds 27 Maart 2010
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 29312

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 03 Maart 2014

Argentinië-Brazilië

19 Augustus 2010 - 15 Juli 2011

jaaruitwisseling naar Argentinië

Landen bezocht: